Belépés

Mitől repül a vitorlázó repülőgép?

 

 

A vitorlázó repülőgépet a szárnyon keletkező felhajtóerő tartja a levegőben. A felhajtóerő keletkezéséhez szükséges a szárny és a körülötte lévő levegő relatív sebesség-különbsége. A szárny közvetlen közelében nyomásváltozások keletkeznek. A szárnyszelvény felett az áramlás sebessége nagyobb lesz, tehát a nyomása csökken, míg alatta a sebesség lecsökken, tehát a nyomása növekszik.felhajtoero

A vitorlázó repülőgépnek nincs motorja. Mozgásához szükséges vonóerő a helyzeti energiájának, mozgási energiává való átalakításából adódik. Vízszintesen a vitorlázó repülőgép tehát azért nem tud repülni, mert akkor a vonóerő megszűnik. Ebből az következik, hogy a motornélküli repülőgép állandóan a Föld felé siklik egy lejtős pályán, vagyis állandóan magasságot veszít.

 

A vitorlázó repülőgépek egyik legfontosabb teljesítmény jellemzője a siklószám, ami az előbbiekben megismert siklópálya mérőszáma, azaz egységnyi magasságból hány egység távolságra képes eljutni a repülőgép. Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb teljesítményű a repülőgép. A modern teljesítmény vitorlázó repülőgépek siklószáma 50-70 között van, azaz 1000m-es magasságból 50-70 km-re tudnak siklani.

Hogyan képes egy vitorlázó repülőgép akár 3000 km megtételére is?

A légkörben vannak olyan fizikai folyamatok, áramlások, amelyek plusz energiát tudnak közölni a vitorlázó repülőgéppel. Ha a pilóta ismeri ezeket a folyamatokat, akkor képes ezeket megfelelően kihasználni és nagy távolságokat berepülni. A leggyakoribb ilyen folyamat a termik.

termik2

A termik felszálló meleg levegő áram, amely melegebb, mint a környező levegő, ezért a fizika törvényeinek engedelmeskedve elindul felfelé.

 

A vitorlázórepülő pilóta ezeket a feláramlásokat kihasználva tudja a repülőgépet magasabbra juttatni (helyzeti energia), ahonnan újabb siklásokkal nagyobb távolságokat képes megtenni.

Tehát a vitorlázó repülés folyamata röviden: helyzeti energia nyerés –a megszerzett helyzeti energia (magasság) mozgási energiává (sebesség) történő "átalakítása"– a sebességet felhasználva távolság gyűjtése (siklás). Még rövidebben: EMELKEDÉS-SIKLÁS-EMELKEDÉS-SIKLÁS.....

termikrepules

Attól függően, hogy hány ilyen emelkedés-siklás ciklust tudunk egy repülési feladat során a rendelkezésre álló idő alatt teljesíteni, érünk el bizonyos távolságokat. Ezeknek a "távrepüléseknek" a sport szabályainak megfelelő értékelésével tudunk VERSENYEZNI, ahol az a győztes, aki az adott feladatott a legnagyobb átlagsebességgel teljesíti.

 

 

 glider

 

Tovább > Pilóta szeretnék lenni!

 

Kedves Látogató!

 

Weblapunk fejlesztés alatt áll! Kérünk látogass vissza pár nap múlva!

Köszönjük a türelmet!

under construction

Időjárás térképek

Felhőkép

Hőtérkép

Széltérkép

Adatok

 

Adószám:
18810309-1-15

 

Számlaszám:
10700048-66641577-51100005

Látogatottság

Ma18
Ezen a héten238
Ebben a hónapban460
Összesen55319
DEBUG
Time:[0.0031499862670898sec]

Repülőorvos

ENT20Doctor20Male

Dr. Gáspár Etele

4090 Polgár, Városkert u. 8.
etegaspar@gmail.com

Bejelentkezés:
+3630/320-0849

Joomla! hibakereső konzol

Munkamenet

Profilinformációk

Memóriahasználat

Adatbázis lekérdezések